Lihavõtted (munapühad ehk ülestõusmispühad,
kiigepühad, kevadpühad - liikuvad pühad, algavad esimesel täiskuupühapäeval
pärast kevadist pööripäeva) - 22. märts ... 26. aprill
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GKvoA8odswU
Päev tähistas
Jeesuse Kristuse surnust ülestõusmist.
Sellele järgnevad teine ja kolmas lihavõttepüha, mis lõpetasid paastuaja.
Kõige levinum
lihavõttega seotud tava Euroopa maades ja ka Eestis on munade värvimine, kinkimine ja söömine. Sel päeval on olnud
sajandite vältel palju vabas õhus pidutsemist ja ringiliikumist, nagu kogu
vaiksel nädalal. 19. sajandil ja 20. sajandi alguses on meil noormehed käinud
külapidi mune korjamas, samuti ristilapsed ristivanematelt neid saamas.
Urbepäeval ja
lihavõtte ajal viidi õigeusu kirikusse õnnistamiseks pajuurbi, millega hiljem koduseid urviti. Tasuks
saadi mune. Üldse kuulusid tuppatoodud
pajutibud lahutamatult pühade juurde. Kes polnud neid varem soetanud, tõi
nad munavärvimise ajaks vaasi. Kui õitsesid sinililled, siis toodi tuppa ka
sammalt ja esimesi kevadlilli. 20.
sajandil oli tavaks ajatada selleks päevaks taldrikul või kausis muru, millele
sai värvitud mune asetada. On valmistatud okstest ja samblast pesi, kuhu on
pandud värvitud mune. Samuti ajatati hiirekõrvule igasuguseid oksi, millega
ehiti tube.
Teise laialt
tuntud uskumuse järgi muutuvat lihavõtte ajal vesi minutiks magusaks, otsekui
oleks sinna suhkrut pandud. Mõnel pool ongi lapsed suhkrut näiteks kaevu või
allikasse visanud.
Keelud
19. sajandil keelati naistel esimesena külla
minna, sest see tõi ebaõnne. Seetõttu on saadetud noormehi ees, olgu siis õlut
küsima või tervitama. Kehtis veel teinegi keeld – nimelt ei lubatud lastel
külla minna – neile visati vanad pastlad kaela.
Üldiselt oli keelatud tubade koristamine ja
pühkimine nagu teistelgi sama astme pühadel - uusaastal, suvistepühal ja
jaanipäeval.
Toidud
Munad ja munavõi;
õigeusu aladel, kuid 20. sajandil laiemaltki, pasha ja kohupiim. Saiad.
Tingimata aga lihatoit, sh vasikapraad. Lihatoite valmistati varem rõõmuga,
sest see oli esimene võimalus pärast pikemat vaheaega liha süüa. 19. sajandi
eestlasele oli liha üldse harv toit, mistõttu lihatoitudega pühad olid igal
juhul erilised.
SÜDAMEKUJULINE MUNA
KUIDAS SEDA TEHA ?
VAATA SIIT
Lihavõttekaardid
Lihavõttepühadeks saadeti 20. sajandil
sõpradele ja sugulastele omatehtud või poekaarte. Eesti kaartidel kujutati tibusid värvitud
munadega, lihavõttejäneseid munadega, pajuoksi jm. Tänapäeval saadetakse tavaliste postkaartide kõrval palju e-kaarte ja
mobiilisõnumeid.
Lihavõttemunad
Kogu Euroopas
tuntud tava, mis tähistab uut elu ja kestvust. Varem oli oluline see, et kanad
olid juba munema hakanud, s.t munad olid sel aastaajal juba olemas. Mune varuti
pikemat aega - neid ei tohtinud süüa paastu ajal, nii säilis lihavõtteks suurem
hulk. Sageli hoiti mune kõvaks keedetuna nii lihavõttetoiduks kui
munaotsijatele jagamiseks. Paljudes keeltes nimetatakse lihavõttemune paastu-
või ka paasamunadeks, sest keskaegne laialt levinud nimetus lihavõtete jaoks on
paasapühad.
Inglismaal käisid
keskajal vaeste perede lapsed majast majja salme lugemas ja mune korjamas. Meil
on see olnud ikka noormeeste tava - kes neist enam mune sai, see oli igati
tehtud mees. Oli tava anda oma lemmikule või muidu meeldivale poisile ilusamaid
või rohkem mune ja poistel mune tüdrukutele vastu kinkida. Mune käidi otsimas
üksinda ja kambaga. 20. sajandi alguses on mõnikord lausa korvidega külas
kogumas käidud ja saagid olnud nii suured, et mõnel poisil tekkis suure
munasaagi söömisega hiljem lausa raskusi. Mitmel pool on noored kogunenud
tantsima ja ühiselt mune sööma.
Mune värviti
mitmeti. Laialt olid levinud ühevärvilised munad, mida värviti sibulakoortega
(pruun, tumekollane), kaselehtedega (helekollane), madaraga (punane), kohviga
(pruun). 20. sajandil kasutati värvimisel ka siid- või krepppaberit ja riiet.
Mustri saamiseks lisati tangu või riisi, kriibiti värvi maha, kirjutati nimesid
või joonistati midagi koore peale. Mustriliste munade saamiseks kasutati
näiteks vaha või seoti taimi vastu riidesse keeratud muna - nii tekkis koorele
õrn taimekujutis.
Mitmevärvilised
munad saadi vesivärve või munalakke kasutades, mis olid 20. sajandil väga
levinud värvimistehnikad. Kui pärast Teist maailmasõda pikka aega munalakke
saada polnud, siis asendati neid muude värvivate ainetega, koguni lillatera ehk
kaaliumpermanganaadi, briljantrohelise ja muu käepärasega.
Üha laiemalt levis
aga mitme tehnika kasutamine. 20. sajandil ja tänapäevalgi kasutatakse värvitud
munade kaunistamiseks vesipilte ja kleepsukesi, väljalõigatud ja pealekleebitud
pilte, muna külge liimitud värvitud sulgi. Eelmise sajandi alguses ja samuti
selle lõpukümnenditel kirjutati munadele ka kallima või kingitusmuna saaja
nimi, joonistati südameid ja lihtsamaid pildikesi.
20. sajandi teise
poolde kuuluvad munad, millest on osava näputööga tehtud tibud, koomilised
inimkujud või lihtsalt -näod, loomakesed või mida tahes, milleks jätkus
fantaasiat.
Munakoored oli
tavaks kokku koguda ja kanadele anda, et need paremini muneksid.
Munade värvile
omistas kristlik traditsioon rangelt sümboolse tähenduse. Näiteks punased munad sümboliseerisid Jeesuse verd, munade veeretamine
kivi veeretamist Kristuse haualt; munade aeda peitmine sümboliseeris oma
poega aiast otsivat Maarjat. 19. sajandil kandus munadele üle üldine
värvisümboolika, mis võimaldas värvi, nime ja jooniste abil väljendada
munasaajale oma meeldimust ja tundeid. Punane tähistas armastust, sinine
truudust, roosa sõprust.
Euroopa maades ja Venemaal valmistatakse
hinnalisi munakarpe, mis sisaldasid kaunilt värvitud puust, šokolaadist või
väärismetallist mune. Paljudel Euroopa rahvastel on olnud tavaks mustriliste
dekoratiivmunade valmistamine.
Munakoksimine
on vana lõbustus,
mille juures olid mõned salanipid. Koksiti terava otsaga. Muna oli tugevam õige
peoshoidmise korral. Kelle muna katki läks, see oli kaotaja ja loovutas oma
muna teisele. Setumaal, õigeusu aladel ja väga mitmel pool Euroopas, kuid ka nt
Inglismaal, veeretati mune mäest alla või piki puust munarenni. Kelle muna
teise muna vastu puutus, sai selle omale. Veeretada sai senikaua, kuni teistelt
mune võideti, seejärel võis saagi kokku korjata ja järgmine pääses veeretama.
Võidetud munad söödi kohe ära, kuid võitja võis need ka kokku koguda ja kaasa
viia. Munaveeretamine nagu nende koguminegi oli eeskätt meeste tava.
Vembud munadega
Tooreid mune
sokutati neile munakorjajatele, kes ei meeldinud või kellega oli mingi vimm.
Kuna noormehed kogunesid ühiselt mune koksima või sööma, siis oli häbiasi, kui
selgus, et sulle on sokutatud toores muna.
Teine tuntud trikk
oli puumuna, millega oli võimalik munakoksimisel vastased üle lüüa. Osavasti
värvitud muna ei erinenud millegagi loomulikust.
Poisid omakorda
pigistasid rahvarohkust ettekäändeks tuues tüdrukutel taskus kaasavõetud mune
puruks.
Usuti, et kui
hoida lihavõttemuna seitse aastat, siis muutub munakollane helendavaks ja muna
läbipaistvaks. Inglismaal jällegi usuti, et liiga kaua hoitud muna muutub
kuradiks.
Lihavõttejänes
toob mune
Eestis ja saksakeelsetes maades peidab
lihavõttejänes öösel mune aeda (ka majja, korterisse või rõdule) ja lapsed
otsivad need üles. Komme on tänaseni elav, ehkki mõneski peres peidetakse
värvitud munade asemel hoopis šokolaadimune ja ka -kujukesi.
Esimene teade
lihavõttejänese toodud munadest pärineb 1572. aastast Saksamaalt. Ameerikasse
ümberasujad viisid tava kaasa ja muutsid selle sealse kombestiku osaks. Ka
jänesekujulised lihavõttekoogid on sama päritoluga.
Kõigis maades, kus
jänes mune toob, räägitakse mune pabuldavatest jänestest. 20. sajandil
lisandusid lihavõttelauale või munade juurde rosinad šokolaadis ja muud
ümmargused šokolaadimunad.
Mida teised teevad
Enamjaolt kõike
sama, kuid on ka ridamisi erijooni. Näiteks on Inglismaal nn lihavõttemunade
kerjajad esitanud väikesi etendusi, seda küll eeskätt suurel reedel. Esimese
maailmasõja kitsastes oludes kadunud tava elustas Riddley kohalik kooliõpetaja
oma õpilastega 1932. aastal. Üldse on Inglismaa erinevates piirkondades
mitmesuguseid tavasid: küll mängitakse pilli ja mustaks määritud nägudega
noormehed liiguvad ringi, küll valmistatakse erilisi küpsetisi. Alates 18.
sajandist tänini küpsetatakse erilisi küpsetisi näiteks Kenti Biddendenis -
neile on kirjutatud arv 1100, kohanimi või nimed Mary ja Eliza. Seda tehakse
1100. aastal 34-aastaselt surnud siiami kaksikute mälestuseks. Õigupoolest suri
teine neist kuus tundi pärast esimesest õde, operatsiooni järel, millega teda
püüti surnud õest lahutada. Neist jäi kogukonnale pärandus, mis oli määratud
püha tähistamiseks, vaestele juustu, leiva ja õlle jagamiseks. Juustu, leiba ja
teed vajajaile ja kooke lihavõtte puhuks jagatakse sealkandis tänini, kirjeldab
folklorist J. Simpson.
Taaselustatud
kommetest on mõnel pool Inglismaal tuntud veel kätest hoides kiriku ümber
seismine, mis meenutab eestlaste tava hiigelpuid kätest kinni hoides mõõta.
Tänapäeval on kirikumõõtjateks koolilapsed. Muide, seistakse seljad kiriku
poole! 19. sajandist tänini saadavad seismist pasunapuhumine ja rõõmsad laulud.
Noormehed püüavad
varastada neidude kingi ja neiud noormeeste mütse. Vastutulijailt kogutakse
raha.
Muna
Munast tekkis
maailm, eeskätt tähed, kuu ja päike, samuti maa/kivid ja elavad olendid –
väidab loomismüüt. Maailmalinnu munetud munadest, mille see pärast
pesaotsinguid rajas kuldsesse põõsasse ja hiljem hautud munad laiali pildus,
tekkis nähtav maailm ja selle objektid. Paljude rahvaste jumalad on sündinud
munast. Eestlastel haudus salapäraselt karjateelt leitud munast välja
ilmatütar, kes läks hiljem tähele või kuule mehele ja hakkas maailmaservalt üle
ilma helkima. Muna leidjaks oli Salme, kelle nimi tähendab päikese tütart (läti
Saule).
Tunti veel
müütilist taevakana, kes muneb kuldmune, mis veerevad päikesena üle taevavõlvi.
Muinasjuttudes on
müütilise vastase hing tihti hoiul linnu või muna sees. Kukemunast või
kanamunast hauti varavedajat kratti. Teada on veel maagiline musta kuke muna.
Rituaalide ja
pühade, samuti tööde alustamise juurde kuulus munade kinkimine: esimesel
künnipäeval kündjale, lõikuspäeval lõikajale, esimesel karjapäeval karjusele;
mälestuspäeval asetati kalmistul haudadele mune (õigeusklikel, eeskätt setudel
säilinud tava), kiigeseppadele kingiti lihavõtte ajal, urbijale urbepäeval.
Munad (eeskätt tühjakspuhutud munakoored) kaunistasid jõulukrooni ja jõulupuud,
samuti pulmakrooni, neid asetati 20. sajandil aknakaunistusena topeltakende
vahele vatile, kõrvuti õlelillede ja kuivatatud lillede, ilukõrvitsate ja
muuga. Ka värvilisi lihavõttemune hoiti nähtaval, neist kaunimaid säilitati
pikemalt eraldi vaagnal.
Lihavõttemunad
olid sotsiaalse suhtlemise vorm, kuulusid kinkide ja vastukinkide hulka. Mune
kingitakse sõpradele, õpetajale, kuid ka ämmaemandale, samuti ristivanematele,
kellelt varem oli õigus mune saada.
Üle-eestiliselt on
mune värvitud lihavõtteks, Põhja- ja Kesk-Eestis aga ka suviste- ehk
nelipühadeks.
Muna oli ka
oluline nõiduse- ja kahjustamisvahend: nn nõiamune jäeti võõra karja teele
(katkiastuja suri), põllule, aeda. Muna oli ka liisk – esimesel karjapäeval
asetati see laudalävele. Loom, kes muna katki astus, hukkus suvel.
Kukemuna
Üks maagilisi
imevahendeid oli kukemuna. Et vanad kanad hakkasid üpris kuke moodi käituma ja
nende munad olid väikesed ja nahksed, peeti neid mune ilmselt ekslikult
kukemunadeks.
Lihaeit, Liha-Kai
Naisolend, kes
käib paastu ajal, lihavõttepühade eel akna taga jälgimas, et keegi lubamatut käsitööd
ei teeks ega paastu rikuks. Keelab ketramist. Kelle ta keelatud tegevuselt
tabab, sellel keerab ta kaela kahekorra või tirib soolikad välja. Tegemist on
paastuaja personifikatsiooniga, kes kontrollib paastupäevadest ja töökeeldudest
kinnipidamist, nagu näiteks nälja-nimeline personifikatsioon aastavahetusel.
Taive Särg
võinädala ehk maaslenitsa ajal kasutatud lauludest
Maaslenitsa laule
ei tunta eraldi laululiigina, vaid see on pühade nädal, kus esineb
mitmesuguseid erinevaid toiminguid ja laule.
Maaslenitsat tähistatakse vene
kirikukalendriga seotud setu traditsioonis. See on 8. nädal enne lihavõtteid ning seotud idapoolsete
talve ärasaatmise kommetega. Nädalast tähistati kõige enam neljapäeva nn.
ulasõpäivä ja viimast pühapäeva. (Eesti rahvakalendri andmetes esineb ulasepäev
ka omaette pühana 11. veebruaril.) Paabapraasnikut võis siis pidada nii
ulasõpäiväl kui maaslenitsa ajal.
Muusika
ulasõpäival
Sel päeval käis
setu noorsugu väljas kul?atamas ja paljudes kohtades peeti naiste pidu
paabapraasnikut. Praasniku ettevalmistamisel oli ka maskeeritult käimise
elemente: käidi küla mööda raha korjamas, mille puhul ehiti end koomiliste
atribuutidega ning heideti nalja. Peol tantsiti ja lauldi tavalisi praasniku,
kul?atamis- ja tantsulaule.
Muusika võinädala
pühapäeval
Viimast
maaslenitsa päeva, pühapäeva, peeti eriti pidulikult, siis mindi kuhugi mäele
või tänavale kul?atama ja laulma. Selle kombe järgi nimetatakse vastavaid laule
mäelauludeks, neis esineb ka vastlapäevale omast heade linade taotlemist.
Liulaskmist esines sealjuures harvemini.
Setu maaslenitsa
viimasel päeval väljas lauldavad mäelaulud mäe-ääled kuuluvad muusikaliselt
kul?atamislaulude rühma, kuid on tuntavalt eleegilise kallakuga. Nad on mõne
motiivi poolest sarnased liulauludega: seal taotletakse samuti häid linu. Edasi
järgneb pühade lõpu ja algava tumeda tuleviku ehk paastu kirjeldus.
Teatav sarnasus
Setu maaslenitsa mäelauludega on ka Lutsi maarahva liulauludel, kus samuti
kõneldakse tundmatust tulevikust ? nõnda lõpevad Kagu-Eestis paljud muudki
pühadelaulud.
Maaslenitsa juurde
kuulus veel hobusega lõbusõit mööda küla, lauldes peolaule, mille viisid valiti
hoogsate praasnikuviiside hulgast. Kõrtside juures mängiti, tüdrukud jooksid
pööra ja kargasid handa.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar